logotype
MENY
STÄNG X

Träning

Vi är ett träningscenter med stort urval av träningsmöjligheter! Vi erbjuder gruppträningspass flera gånger om dagen, gym och personlig träning.

Med våra generösa öppettider så kan du träna när du vill mellan kl. 05-23, måndag till söndag, året om.

Vi har gjort det enkelt – allt ingår i alla kort och vi har inga medlemsavgifter. Du kan köpa träningskort när receptionen är bemannad eller dygnet runt via hemsidan eller vår app.

För att få träna på gruppträning eller i gymmet måste du vara 16 år.
Om du är yngre kan du träna tillsammans med ansvarig förälder efter överenskommelse med en ansvarig hos oss.

Bokning av gruppträning

Bokning av gruppträning
Bokning till våra gruppträningspass sker via internet. Vi har ingen väntelista, så se till att boka dig i tid eller håll koll på antalet bokningar via hemsidan så att du inte missar passen du vill gå på.
Information till internetbokning får du i receptionen.

På- och avbokning till passen stängs två timmar innan passet börjar. Resterande platser släpps 30 min innan passet startar.

Avbokas platsen inte 2 timmar före passet och man inte dyker upp debiteras 50 kr.

Har du inte möjlighet att boka via hemsidan, är du välkommen att boka via tlf. 0498-21 55 40.

Incheckning till passen
Incheckning till passet sker i receptionen.

– Kom i tid!
5 minuter innan passet börjar går ej avprickade platser till drop-in kunder

Dance Move

Ett effektivt sätt att träna kondition och koordination genom att bygga ihop olika stegkombinationer.

Dance Move är rörelse och koordinationsträning, sammansatta stegkombinationer i olika svårighetsgrader som bildar ett komplett träningsprogram.

Dance Move passar både för nybörjare och vana deltagare.

För dig som älskar att träna den Aerobic så kommer ni garanterat att känna igen er!

MBL
Mage, Bak och Lår. Här blir det specialträning för nämnda muskler. Jätte roligt och jobbigt pass.

AfHo®

Den perfekta blandningen av dans och träning!
Vad är AfHo®?
Det är en lättsam dansklass i träningsform – med mycket energi, känsla och driv.
Fokus ligger just på känsla och på att släppa loss, mer än på svåra steg.
De starkaste influenserna är Afro och House (AfHo®)

AFRO
som i stora dynamiska rörelser som öppnar upp och frigör – grymt bra för stela bröstryggar, framåt-roterade axlar och inskränkt rörlighet i överkroppen. Förutom att det främjar ökad flexibilitet så kan du se det som core-träning i dansant form då de allra flesta rörelser utgår från center och förbättrar både kroppskontroll, bålstabilitet och hållning.

HOUSE
som i fotarbete och jackin’, där du får möjlighet att stimulera koordination och motorik. Groovet gör att du får en skön känsla i kroppen och du kan bara röja loss utan prestige.
Kort sagt; funktionell rörelseglädje.

VEM KAN GÅ PÅ AfHo®?
Alla (som tycker om att dansa) – i stort sett.
Strukturen och upplägget av klassen är gjort så att det ska tilltala en stor publik i alla åldrar, nivåer och fysiska förutsättningar.

BODYBALANCE™

Les Mills BODYBALANCE™ är en perfekt blandning av Tai Chi, Yoga och Pilates som bygger upp din styrka, ökar din rörlighet och lämnar dig i harmoni.

Vi utövar Bodybalance™ barfota på en yogamatta. Ta gärna med dig något extra plagg att sätta på dig till meditationsdelen.

Les Mills klasser är förkoreograferade, vilket för det lätt för dig som deltagare att komma in i passets upplägg ovasett om du är nybörjare eller van deltagare. Koreografi och musik ändras var tredje månad.

Vad får jag ut av BODYBALANCE™?
• Du blir starkare och smidigare i hela kroppen
• Du förbättrar din rörlighet, balans och hållning
• Du minskar stress och spänningar samt ökar din koncentrationsförmåga och mentala närvaro

Så här ser ett BODYBALANCE™-pass ut
1. TAI CHI-UPPVÄRMNING
De långsamma och svepande rörelserna från Tai Chi hjälper oss att värma upp kroppen och fokusera på flödet i andningen

2. SOLHÄLSNING
En förlängning av Tai Chi-uppvärmningen där vi stretchar och stärker kroppen genom yogaövningar. Här ingår övningar som bergpositionen, hunden, krokodilen och kobran.

3. STÅENDE STYRKA
I stående styrka stärker du benen och ökar rörligheten i höfterna. Här ingåt bland annat olika varianter av krigarpositioner som växlar från program till program.

4. BALANS
Olika positioner där vi över balans, koncentration och närvaro.

5. HÖFTÖPPNARE
Övningar som fokuserar på att öppna upp och skapa rörlighet i höfterna samt sätesmuskulaturen.

6. MAGE – RYGG
Övningar och rörelser inspirerade från Pilates med syfte att stärka upp mage- och ryggmusklerna som hjälper till att stabilisera bålen.

7. ROTATIONER
Enkla rotationsövningar från yogan för att förbättra ryggradens rörlighet.

8. FRAMÅTFÄLLNINGAR
Stretchövningar från yoga med syfte att sträcka ut och förlänga musklerna i rygg och lårens baksida.

9. AVSLAPPNING
De sista 8-10 minuterna ägnas åt att varva ner fysiskt och mentalt samt dra nytta av allt arbete vi utfört.

Hur ofta bör jag träna BODYBALANCE™?
Vi rekommenderar att du tränar BODYBALANCE™ två till tre gånger per vecka. Men även ett pass i veckan kommer ge märkbara resultat.

När märker jag resultat?
När du börjar lära dig övningarna kommer du märka att kroppen blir starkare och smidigare. Då får en bättre hållning och balans redan efter tre till fyra pass.

Vad behöver jag ha med mig?
• Bekväma träningskläder och en långärmad tröja till avslappningen i slutet av passet.
• Under själva passet tränar du barfota på en yogamatta, men du kan behöva ett par skor eller liknande att gå från omklädningsrummet till salen.

BODYPUMP™

Styrketräning som utmanar dig och gör dig stark.
Här tränar vi hela kroppen utan att ta ett enda steg. Den mest framgångsrika gruppträningen någonsin!
Många upprepningar stärker muskelns uthållighet.
Du anpassar vikterna efter egen förmåga och tränar med en teknik som minimerar skaderisken.

BODYPUMP™ lämpar sig till alla, både nybörjare och de som tränat en del tidigare. Du väljer vikter helt efter din egen förmåga. Passet är perfekt för både kvinnor och män som vill träna igenom hela kroppen på en timme. Passet är enkelt och effektivt vilket gör att du snabbt ser märkbara resultat.

Kanonträning för dig som har problem med onda axlar eller liknande.
Tycker du inte om att träna ensam måste du prova det här!

Hur kan jag träna BODYPUMP™ säkert?
Din instruktör finns på plats för att hjälpa dig att träna säkert.

KOM IHÅG ATT:
• En stark och stolt hållning är grunden för alla övningar
• Börja med låga vikter – höj dem stegvis efter sex veckor
• Fokusera på att lära dig rätt teknik först
• Utför övningarna kontrollerat – mjukt istället för ryckigt
• Fokusera på de arbetande musklerna och stabilisera de andra
• Lyssna på din kropp!

Så här ser ett BODYPUMP™-pass ut
Du använder en stepbräda, en skivstång och vikter. När du har gått ett par gånger kommer du veta vilka vikter som är rätt för dig. Generellt gäller ju större muskelgrupp, desto tyngre vikt. Till exempel kan du lägga på mer vikt när du tränar ben och lättare vikter när du tränar armar.

1. UPPVÄRMNING
2. BEN
3. BRÖST
4. RYGG
5. TRICEPS
6. BICEPS
7. UTFALL
8. AXELPRESS
9. MAGE
10. NEDVARVNING

Vad gör BODYPUMP™ för mig?
• Bränner upp till 590 kalorier per pass
• Förbättrar din styrka
• Förbättrar din allmänna hälsa
• Motverkar benskörhet
• Ger en positiv känsla av prestation

Hur ofta bör jag träna BODYPUMP™?
Efter du har deltagit på din första BODYPUMP™-klass rekommenderar vi att du går två till tre gånger i veckan. Vila minst en dag mellan passen.

Vad behöver jag ha med mig?
• Bekväma träningskläder
• Träningsskor
• Vattenflaska och en handduk

Core

Grundträningen till allt, även till dig som tränar tungt på gymmet.
Du tränar ditt center dvs mycket mage, men också en hel del rygg och balans.

Ett styrkepass där du tränar med kontroll.
Kort uppvärmning och sedan styrka. Vi avslutar med stretch.
Många av övningarna har sin grund i träningsformen Pilates, men här utför vi dessa övningar med enklare teknik.

LES MILLS CORE™

LES MILLS CORE (CXWORX) är ett enkelt och effektivt pass för att få en vältränad mag- och ryggmuskulatur.
Genom dynamisk träning för mage, säte och rygg kommer detta pass få dig att känna dig starkare och välmående.
Les Mills klasser är förkoreograferade, vilket för det lätt för dig som deltagare att komma in i passets upplägg ovasett om du är nybörjare eller van deltagare. Koreografi och musik ändras var tredje månad.

Vad får jag ut av LES MILLS CORE?
• Snabb och effektiv träning för mag- och ryggmuskulatur.
• Funktionell styrka som stärker de djupa magmusklerna och förbättrar balans samt rörlighet.
• Utvecklar din kroppskontroll och förbättrar din hållning.
• Tuff träning som utmanar din uthållighet.
• En stark grundläggande bålstyrka minskar skaderisken i det vardagliga livet.

Så här ser ett LES MILLS CORE pass ut
LES MILLS CORE är en halv timme och det är allt du behöver för ett utmanande och effektivt träningspass.

1. UPPVÄRMNING
Du lär dig att hitta och aktivera dina core-muskler.

2. CORE STYRKA 1
Tränar dem djupa magmusklerna samt samspelet mellan olika muskelgrupper som är av vikt för bålstabilitet.

3. STÅENDE STYRKA 1
Funktionell stående styrka med fokus att stärka säte och magmuskler för ökad kroppskontroll.

4. STÅENDE STYRKA 2
Utmaning för sätet och höftens stabiliserande muskler.

5. CORE STYRKA 2
Du tränar sneda magmusklerna i tre olika rörelsemönser; statiskt, genom vridning och lyft.

6. CORE STYRKA 3
Fokus på sätet och ryggmusklerna för att balansera träningen och förbättra hållningen.

De vanligaste övningarna i LES MILLS CORE är plankan och crunch.
I plankan tränar du främst de djupa magmusklerna som förbättrar din hållning. Crunch tränar dina raka yttre magmuskler som bland annat hjälper till att stabilisera överkroppen.

Hur ofta bör jag träna LES MILLS CORE?
Komplettera din ordinarie träning med två till tre LES MILLS CORE pass i veckan. Se till att vila minst en dag mellan varje pass.

Hur vältränad behöver jag vara?
LES MILLS CORE är högintensivt – fokus ligger på styrka och viljan att utmana. Passet innehåller alternativ som passar alla, från nybörjare till avancerade.

Vad behöver jag ha med mig?
• Ta med dig handduk, vattenflaska och skor.
• Gummiband, viktplatta och matta som används under passet kommer att finnas på plats.

Cirkel

Vi jobbar i stationer med träningsövningar som utmanar kroppen till max.

All träning sker i eget tempo, men det är svårt att inte ryckas med i energin som detta pass ger. Boxsäckar, viktplattor, skivstänger, pilatesbollar – vi använder alla typer av hjälpmedel.
Övningarna är funktionella och lätta att utföra.
Passet liknas med bootcamp/militär/army-träning.

Gym

Vårat gym är uppdelat i en funktionsdel, maskindel och fria vikter.

Boka en gym-introduktion och få en ordentlig genomgång av hela gymet. Pris 300 kr och tar ca en timme.

Om du har ett årskort så ingår en gym-introduktion. Bara att boka i receptionen på plats, på telefon 0498-21 55 40 eller till info@visbytraningscenter.com .

PT – personlig träning

Sätt upp realistiska mål – vi hjälper dig att nå dem!
Vill du bygga upp muskler, forma din kropp eller bränna fett? Du kanske har problem med rygg, knän eller andra delar av kroppen?
Träning kan ge många positiva effekter, men det är inte alltid lätt att veta hur man går till väga. Personlig träning kan vara mycket mer än ”bara” en sporre att verkligen komma till passet – även om det är en viktig del det också.

Vi börjar alltid med ett möte där vi går igenom vad du vill uppnå med träningen. Vi sätter upp delmål och riktlinjer för hur vi skall nå dit. Ett vanligt fel är att man vill göra allting på en gång, t ex både bränna fett och bygga muskler. Efter en stunds samtal kommer du att förstå varför det kan vara svårt.
I vissa fall gör vi tester som t ex konditionstest och fettmätning. Vi mäter midja, höft, lår, vader och armar, på så sätt kan vi kontrollera framstegen allt eftersom tiden går.

Du bestämmer hur mycket hjälp du vill ha.
En personlig tränare måste inte vara med på alla dina pass. Det kanske räcker med att vi träffas var 4:e vecka och kontrollerar att programmet fungerar som det skall, ändrar kosten eller sätter upp nya delmål.

Personlig träning är ett effektivt sätt att få ut det mesta och bästa av sin kropp!

För ett första möte – kontakta personalen i receptionen eller ta direktkontakt med vår personliga tränare.

SH´BAM™

Dansa loss med roliga steg till den bästa musiken
Med enkla och heta danssteg, är SH’BAM™ det perfekta sättet att få upp konditionen och koordinationen. Les Mills SH’BAM™ innehåller en blandning av den senaste musiken från hela världen.

Klassen är ett danspass likt BODYJAM™ men uppbyggt med en ny koreografi i varje låt.

Precis som alla andra Les Mills-pass så är det samma koreografi i tre månader.

Vad får jag ut av SH’BAM™?
• Du förbättrar din kroppskontroll och koordination samtidigt som du lär dig nya heta danssteg och stilar
• Passet är uppbyggt i intervaller, vilket gör det till en effektiv pulshöjande konditionsträning
• Du utvecklar din spänst och dansanta rörlighet
• Det här är ett pass som framkallar endorfiner – du glömmer att du tränar!

Så här ser ett SH’BAM™-pass ut
1. UPPVÄRMNING
Passet startar med en enkel uppvärmning där du får igång hela kroppen från topp till tå.

2. UNDER PASSET
Härefter följer 35 min av okomplicerade och roliga danskombinationer. Du får här möjlighet och utrymme att lära och behärska stegen.

3. NEDVARVNING
SH’BAM™ är perfekt konditionsträning där tiden flyger iväg och innan du vet ordet av det så är du framme vid nedvarvning och stretch

Återkommande steg i SH’BAM™
1. STEP TOUCH
Ett grundläggande och återkommande steg i SH’BAM™ är step touch:
• Kliv ut och sedan ihop med fötterna
• Låt höfterna följa med i en mjuk svepande rörelse och därefter axlarna
• Lägg på en arm eller en klapp och sväng loss

2. MAMBO
Ett steg du ofta hittar i SH’BAM Latino beat-låtar är mambo:
• Kliv fram med en fot och sedan kliv ihop med fötterna. Låt nu den motsatta foten kliva bakåt
• Låt höfterna följa med fötterna framåt och bakåt och låt därefter armarna komma igång

Hur ofta bör jag träna SH’BAM™
Sikta på två till tre pass i veckan för att få ut det mesta av träningen

Spinning

Den maximala konditionsträningen!
Du sitter på en motionscykel i grupp och cyklar till medryckande musik. Instruktören peppar dig till stordåd och du trampar uppför ännu en tung backe.

Den populäraste träningsformen som finns i branschen.
Alla pass har en grund som vi kallar AT (all terrain) eller blandad terräng, men svårighetsgraden på backarna och längden på låtarna, kommer att variera.

Kom ihåg att vad än instruktören säger är det alltid du själv som bestämmer hur jobbigt det blir genom att vrida på motståndsratten.

Vi cyklar på Schwinn NXT aluminiumcyklar som är en av de bästa spinningcyklarna på marknaden.

SOMA MOVE®

SOMA MOVE® är ett holistiskt sätt att träna som är atletiskt och samtidigt mjukt. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där fokus är att arbeta med kroppen som en enhet i harmoni med andningen.

Inom SOMA MOVE® arbetar vi med något vi kallar “en möjlighet”, det är alla de träningsbara aspekterna förenade. Med träningsbar aspekt avser vi kondition, uthållighet styrka, explosivitet, stabilitet, rörlighet och koordination. Vi segregerar dem aldrig utan låter dem fylla kroppen som en möjlighet.

Back & Booty

ETT HELT NYTT PASS HOS OSS!
Woop woop! Back & Booty är passet för dig som vill bygga rumpa, lår och ryggmuskulatur. Det är ett effektivt och fartfyllt 30 minuters-pass där vi använder oss utav band, vikter och egen kroppsvikt. Vi lovar en garanti på träningsvärk dagen efter!! Back & Booty kommer att finnas på schemat två dagar i veckan.

Box Cirkel

Utgångspunkten för passet är boxning på säckar och mittsar med olika slagkombinationer, kombinerat med styrka och cardio träning. Ett riktigt tufft pass som du kan gå på som både nybörjare och erfaren tränande.